VEEL VOORKOMENDE BASIS MENGINGEN
Download PDF
LANDSCHAPPEN
LUCHTEN
Helder : Zinkwit + Ultramarijn of kobaltblauw eventueel iets gele oker toevoegen
Heel helder: Softmixingwit met Phataloblauw uitgewerkt met wassingspenseel
Donker: Overdag zinkwit + ultramarijn of kobaltblauw (verdonkerd met kraplak donker of sienna gebrand.
Donker : s’avonds Ultramarijn + Gebrande Sienna.
WOLKEN
LICHT : Zinkwit +iets gele oker (eventueel iets kobaltblauw)
Donker : Rembrandtblauw + kraplak donker en eventueel iets gele oker.
WATER
Helder : Ultramarijn + zinkwit (eventueel iets gele oker of ivoorzwart)
Donker: Idem als helder maar dan met weinig zinkwit (iets kraplak donker en vert émereaude toevoegen.
GEBLADERTE
Helder : permanent groen licht + cadmium geel citroen + gele oker
Donker : permanentgroen of sapgroen + cadmiumrood + gebrande sienna of gebrande omber.
Herfst : Helder : cadmiumgeel citroen + gele oker (eventueel aangevuld met cadmiumrood)
Herfst: Donker : cadmiumrood + sienna (eventueel met gebrande omber)
STAMMEN
Licht : permanentgroen licht +gele oker + sienna gebrand
Donker : permanentgroen of sapgroen + gele oker + omber gebrand eventueel iets cadmiumrood toevoegen
WEGEN EN PADEN
Licht : gele oker +m zinkwit + omber gebrand
Donker : idem maar minder wit en meer omber (eventueel iets ultramarijn toevoegen)
PORTRETTEN
HUIDTINTEN
Vleeskleuren licht: napelsgeel licht of roodachtig (eventueel iets kraplak donker, gele oker en zinkwit toevoegen. Voor huidtinten zijn er verschillende mengtechnieken (zie ook Huidtinten extra info kaart)
Schaduwtinten : gele oker, gebrande sienna of gebrande Omber (eventueel iets ultramarijn toevoegen)
- TITAAN WIT / WHITE
- QUINACRIDONE ROOD /RED
- MARS GEEL / YELLOW
- RAUWE OMBER / RAW OMBER
- GEBRANDE SIENNA / BURNT SIENNA
- SOFTMIXING WHITE
- TRANSPARENT OXIDE YELLOW / GEEL
HAREN
Licht camiumgeel + gele oker + zinkwit.
Bruin gele oker + gebrande omber met eventueel iets ultramarijn
Donker : Omber gebrand + gebrande Sienna + zwart (oxyde) + ultramarijn
OVERIG
GLAS
De tint wordt bepaald door de kleur van de achtergrond. Bijtinten met iets ultramarijn en / of vert émeraude, oplichten met zinkwit of Amsterdam wit.
POTTEN EN KRUIKEN
Gele oker + gebrande omber, oplichten met zinkwit
Voor bloemen en planten zie landschappen, gebladerte.
-----------------------------------------------------------------------------
LET OP BIJNA ALLE KLEUREN ZIJN ZONDERMEER TE GEBRUIKEN EN MENGBAAR. ECHTER OVERMATIG GEBRUIK VAN WIT EN OVERMATIG GEBRUIK VAN MENGINGEN GEEFT HET GEHEEL EEN KRIJTACHTIG UITERLIJK. GEBRUIK IN BESCHEIDEN MATE ZINKWIT VOOR MENGINGEN EN TITAANWIT VOOR HET AANBRENGEN VAN HOGE LICHTEN.
IN SOFTMIXING WIT ZIT ZINKWIT EN TITAANWIT EN IS ZEER GESCHIKT VOOR HET MENGEN VAN KLEUREN.
HET GEBRUIK VAN IVOORZWART RAAD IK AF TENZIJ MEN WEET WAT MEN DOET, ZUIVER IVOORZWART KAN EEN SCHILDERIJ EEN ZEER DOODSE UITDRUKKING GEVEN. GEBRUIK DIT ZWART ALLEEN VOOR DE GRIJSTINTEN IN BIJVOORBEELS WAT STENEN.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HET PALET
Een beginnend schilder is geneigd in haar of zijn enthousiasme te veel kleuren aan te schaffen.
Kies een doos die een welgekozen basisassortiment bevat. Het is voldoende om hier mee te beginnen.
Hier geef ik een overzichtje van kleuren en verven waaruit een eerste keuze gemaakt kan worden. Op je palet zijn een paar tinten uit dezelfde kleurgroep onontbeerlijk.
Wit : Zinkwit, Titaanwit, softmixing wit
Rood : Cadmiumrood, kraplak, engelsrood, transparantoxyderood
Groen: Vert émeraude, sapgroen, veronesegroen, groene aarde ofwel terra verte
Geel: Cadmiumgeel (citroen), gele oker, sienna naturel, transparantoxydegeel, napelsgeel
Blauw: Rembrandt of phataloblauw, cobaltblauw, ultramarijn licht en donker, ceruleumblauw
Bruin: gebrande sienna, gebrande omber, van dijcksbruin
Zwart: ivoorzwart, lampenzwart, Oxydezwart.